tirsdag 19. august 2014

Grunnkurs i smeller - kveld 1

I kveld har Sprocket og jeg vært på første kveld med grunnkurs i smeller. Kurset holdes på Dikemark med Gro Saugerud og Gry Elisabeth Brudheim som instruktører.

Det ble jobbet med to ting i dag - markeringstrening og trening på bane. Markeringstrening gjøres ved at man legger et kronestykke på bakken/gulvet og belønner når hunden snuser på kronestykket. Viktig med et kort "bra" og rask belønning rett over mynten. I starten viste ikke Sprocket noe interesse for mynten, vi var utendørs og det var flere hunder som jobbet samtidig (men med god avstand). Jeg løftet opp mynten innimellom og forsøkte å ha masse is i magen for å se om han fikk interesse. Plutselig var snuten nedi! I starten forflyttet han seg litt mot meg og ble stående eller liggende oppå mynten, men etterhvert begynte han å skjønne tegninga.

Etter en liten pause lot jeg han markere et par ganger der jeg belønnet rett over mynten før jeg avanserte med å kaste godbiten 30-40 cm til siden. Nå fikk jeg testet om forståelsen hadde kommet sigende og heldigvis gikk Sprocket rett bort til mynten igjen og markerte. Neste vanskelighetsgrad er at man første gangen hunden markerer bare sier bra og andre gangen kun gir godbit. Her kan man på sikt dra ut tiden og shape inn en frysmarkering. For Sprocket sin trening denne gangen dro jeg ikke ut tiden. Han taklet forskjellen i belønning uten å bli ivrigere eller frustrert.

Vi har aldri trent på bane tidligere så Sprocket fikk en boks på utsiden av banen med tennisball oppi. Han tilbyr masse adferd med labber, skraping og snute, og jeg måtte holde boksen for at den ikke skulle fyke veggimellom. Her er timing kritisk for å kunne rose hunden akkurat idet den gjør rett. Han fikk til noen markeringer på boksen uten altfor mye klabb og babb så da tok vi en liten pause.

Han fikk se boksen bli satt i banen. Gro holdt banen litt opp slik at boksen var i kant med banen. Sprocket tilbyr også her mange forskjellige ting, og jeg må følge veldig godt med for å kunne time belønningen. Det er gøy å se at han ikke gir seg og heller ikke går noe nevneverdig opp i frustrasjon. Det virker som han prøver å forstå oppgaven. Vi fikk etterhvert flere og flere markeringer på boksen og jeg håper det datt på en mynt eller to underveis.

Viktige ting å huske på:
- korte økter, korte pauser
- timing
- gi deg når hunden er mest ivrig, dvs. på topp
- krev mindre ved innlæring og hev kravene etterhvert for å shape adferden
- ikke krev noe i pausene, la hunden gjøre som den vil
- variasjon i treningsbelønningene

Hjemmelekse:
- jobbe med markering
- jobbe med bokser utenfor/i bane
- jobbe med smeller (lukt) i boks. Hold boksen opp mot snuten til hunden. Ikke i kombinasjon med banetrening.

1 kommentar: