lørdag 28. juni 2014

Felttrening og spor

I dag skulle vi egentlig rundere på Bikkjebu, men det var litt frafall så da ble det felt og spor i stedet. Vi la spor for hverandre i runderingsterrenget før vi tok en runde i feltet.

Vi brukte det første feltet og lagde en 15 m bred korridor med tre gjenstander. Jeg lot Sprocket følge med når Astro jobbet for å øke motivasjonen, men han var faktisk mest interessert i å tilby sitt (forsto at jeg hadde lomma full av pølse) eller surre rundt og snuse litt. Greit nok! I feltet fant han ganske raskt den nærmeste gjenstanden og avleverte denne fint. Jeg forsøkte å rose og belønne entusiastisk slik at han skulle beholde motivasjonen. Jeg tror dette fungerte. Nå søkte han lenge og vel, også utenfor tråkket korridor. Etter en god runde med søk måtte han bare markere på et tre ganske nært til høyre, men der hadde også Astro skvettet litt tidligere. Ellers jobbet han uten tull. Jeg fikk han inn en gang han var utenfor området og sendte på nytt. Han har ikke super fart, men jobber jevnt og trutt. Etter ytterligere litt søk ville jeg ha en påvirkning på den ytterste gjenstanden. Da fant vi ut at han hadde flyttet denne. Påvirkningen hadde ønsket effekt, han løp ut i full fart og gikk rett i funn. Siden det ble en god økt med mye søk avsluttet vi felttreningen for denne gang.

Sporet lå nærmere halvannen time. Sprocket sitt spor var ca 200 m, to høyrevinkler og med tre pinner underveis. Med riktig oppbakking bak fra meg beholdt han motivasjonen og hadde nesa mer i bakken enn jeg har sett på en stund. Nå måtte jeg bare stole på han siden sporlegger ikke var med. Han mistet sporet etter ca 2/3, men vi gikk tilbake der sporlegger forklarte at sporet hadde vinklet mot siste strekket og Sprocket fant igjen sporet. Vi fant første og siste pinne (en flott bekreftelse på at vi fant igjen sporet, ekstra jubel fra meg!).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar