lørdag 12. oktober 2013

Spor på de trønderske myrer

I helga er det kenneltreff for Astro, men siden en av søsknene ikke kunne være med fikk Sprocket lov til å delta på lørdagens spor- og lydighetskurs med Ellinor Antonsen. Ellinor har mange gode tips og råd når det gjelder hundetrening og jeg forsøkte å få med meg mest mulig. En ting bet jeg meg merke i: når hunden opplever motstand i sporlinen, kan motivasjonen øke. Vi sliter med at Sprocket har lav fart i sporet, så dette måtte jeg prøve. I tillegg vil Ellinor at hunden skal komme bakover til fører med pinnen, istedet for at fører bykser fremover for å ta pinnen fra hunden.

Jeg la et U-spor på ca 250 m i delvis lyng og delvis myrterreng, med to høyrevinkler, fire pinner, en leke og en teppebit i tillegg til reven i slutten. Sporet lå ca 20 min. Fokuset  mitt var å holde linen stram og kontrollere farten. Dette fungerte over all forventning. Sprocket sporet som en drøm, og var meget nøye. Jeg hadde merket godt underveis slik at jeg kunne sjekke nøyaktigheten. Han fant alle gjenstander og jeg fikk han til å komme til meg med dem. Han jobbet motivert og konsentrert gjennom hele sporet.

Foto: Elisabeth Løhre

Jeg hadde meldt inn ett ønske da vi skulle trene lydighet: gå foran i line. Her må vi ta øvelsen helt tilbake til scratch. Ellinor anbefalte at jeg først skulle ha Sprocket i "stå" og deretter lede han kontrollert mot en godbit, som for anledningen var lagt oppå en lysestake i passende høyde. Gikk han for fort fram, skulle jeg stanse med et "nei". På dette stadiet skal det ikke legges på noen kommando. Etterhvert øker man gradvis avstanden og legger på ønsket kommando. Det må noen runder trening til før man setter det sammen til hele øvelsen. Vi har jo tidligere satt alt sammen og hatt leke på stativer for å motivere fremover, og dette har bare fungert delvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar