fredag 27. september 2013

Vi skal ikke knalle - del 2

Både på onsdag og i kveld trente vi en slags en-manns walkup på Bikkjebu. Christian gikk foran med dummier og pistol, mens jeg gikk med Sprocket løs og under kontroll bak. Vi brukte stien gjennom hogstfeltet. Det ble kastet en dummy, og så gikk vi litt fot framover før en ny dummy ble kastet. Vi vekslet mellom hvilke dummier som ble hentet først, alt ettersom hvor rolig og fokusert Sprocket var.

På den første runden onsdag Sprocket var rolig så han fikk hente den sist kastede dummien først. Vi gikk deretter tilbake for å hente den første dummien. Neste runde løp Sprocket før han fikk beskjed på den siste dummien. Det var ikke en direkte knall, han satt ettter nedfallet, men jeg var nok litt treg (i hans hode) til å rose eller gi en kommando eller vende oss vekk. Dette nedfallet var på vår venstre side og det er vanskeligere å blokkere. Det er lettere når kastene går til høyre side for da kommer jeg i mellom.

Første gangen vi hadde skudd, ventet vi noen få sekunder før kastet gikk, og jeg gikk noen skritt fot i motsatt retning før Sprocket fikk hente. Vi prøvde å utfordre oss selv så mye som mulig, og alt i alt ble det ca 10-12 markeringer, og to knaller så dette er en ganske god statistikk for oss. Sprocket har uansett full kontroll på hvor dummiene ligger, og takler veldig fint forflytningene mellom stedene uten å miste fokus på å god fot eller glemme hvor dummiene ligger. Jeg klarer ikke stanse han verbalt når han knaller, men ved det siste forsøket fikk jeg tatt tak i han fysisk slik at vi unngikk knalling. Da gikk kastet til høyre. På de gjennomførte knallingene gikk kastene til venstre.

I dag startet vi med fremadsending. Vi hadde trent Astro først, så Sprocket merket med en gang luktene og løp inn i terrenget. Jeg fikk kalt han tilbake og Christian kastet en markering for å etablere området. Jeg måtte ta noen skritt i motsatt retning før jeg kunne sende. Mens Sprocket var på vei tilbake la Christian ned en dummy som jeg sendte på. Vi gjentok fremadsendingen en gang til før vi gikk videre med markeringene.

Også i dag var Sprocket veldig fokusert og hadde enda større forventninger enn sist. Dette førte til en knalling ut på venstre side. Jeg forsøkte å få han tilbake ved å kjefte, og han vegret litt på vei ut, men jeg fikk ikke stanset han. Jeg tok bare imot dummien uten en mine. Christian kastet en ny markering i samme område mens jeg holdt litt forsiktig i nakkehårene. Han hadde et lite nykk idet kastet gikk, men ble sittende. Deretter gikk vi fot tilbake til den første dummien som ble kastet og hentet denne istedet. Det virket som han forsto at han hadde gjort en feil siden kroppsspråket mitt var veldig nøytralt. Selvfølgelig roste jeg det at han ble sittende litt ekstra godt og det var full jubel da han leverte begge markeringer i hånd.

Som vanlig har han full kontroll på dummiene, selv om vi flytter oss og varierer hvilken markering som hentes først. Av totalt sju kast kast ble det en knalling (fem kast på stien og to kast for å etablere dirigeringsområde). En forbedring i statistikken! :) Han gikk også veldig fin fot, selv om jeg ikke holdt godbit i hånda. Ifølge Christian følger egentlig Sprocket meg bedre når jeg ikke har godbit i hånda for jeg får et litt annet kroppsspråk.

Det neste vi gjorde var fremadsending langs stien. Området ble først påvirket med en markering til samme sted. Sprocket ble sittende og hentet dummien kjapt. Som ekstra motivasjon skjøt Christian mot området før jeg sendte på fremadsending. Jeg blåste søk idet Sprocket var nært for å hjelpe. Vi repeterte dette en gang. Det helt siste vi gjorde var å sende fram mot et område vi brukte for et par uker siden da vi trente etter "Hemsedal-metoden". Christian la ned to dummier og stilte seg litt på siden av området. Sprocket fulgte bare med på han for å se om det kom noen markeringer så Christian måtte flytte seg litt nærmere oss. Nå fikk han fokus ut mot rett område og løp nærmest rett på etter å ha sjekket ut stedet der Christian sto først. Ved neste fremadsending rakk jeg ikke blåse søkssignalet en gang for han var helt rett på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar