tirsdag 18. juni 2013

Jaktcup post 5 - feltsøk

I kveld har vi vært i Oslo på jaktcup. Kveldens tema var feltsøk. Det lå sju dummier i feltet som var ca 20 m bredt og 50 m dypt. Sprocket fant raskt en dummy som han avleverte fint. Etter litt søk fant han dummy nr to. Etter dette søkte han langt utenfor feltet og jobbet egentlig veldig bra, men hadde ikke flere funn. Han tok en liten runde ut på stien, men hørte på meg da jeg korrigerte han og det er bra.

Vi forsøkte oss også på kvalik-prøven igjen. Oppvarmingen med lineføring, fri ved fot og innkalling gikk som vanlig kjempefint og jeg var avslappet. Men underveis på fri ved fot stoppet han opp og snuste. Jeg forsøkte å jobbe han med meg videre, men det funket ikke. Man skal ikke ta i hunden, så da ga jeg rett og slett opp. Jeg fikk noen gode tips på veien når det gjelder å lære hunden om når det er lov å snuse. Legg noen godbiter på bakken og gå over disse. Korriger det minste tegn til at nesa går i bakken. All  korreks skal etterfølges av belønning, slik at så fort hunden stopper i bevegelsen må vi legge på en belønning i form av skryt. Etterpå kan man kommandere nærsøk i samme område for å fortelle at NÅ får du lov til å snuse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar